Kontenery morskie – więcej niż transport towarów na statku
Zakres zastosowań pokaźnych zasobników wykracza daleko poza spedycję. Wytrzymałe, odporne na mnóstwo czynników zewnętrznych kontenery morskie można wykorzystać na wiele praktycznych sposobów. Poznaj ich najważniejsze atuty i zaskakujące projekty na wykorzystanie pojemników!
- Kontener morski charakteryzuje się trwałą konstrukcją i odpornością na czynniki zewnętrzne, a standaryzacja rozmiarów usprawnia procesy logistyczne.
- Poszczególne rodzaje pojemników różnią się m.in. wymiarami, rozmieszczeniem wrót otwierających oraz dodatkowym wyposażeniem.
- Odpowiednio przerobione kontenery sprawdzają się w wielu innych branżach i zastosowaniach.
- Budownictwo modułowe zyskuje na popularności, a zasobniki stanowią doskonałą bazę dla wielu różnorodnych projektów.
Pojemniki wykorzystywane w żegludze międzynarodowej zwykle występują w trzech rozmiarach – wszystkie mają ujednolicone wymiary. To usprawnia rozładunek i załadunek towarów w porcie, za pomocą specjalistycznych maszyn. Ułatwia również przewóz pojedynczych sztuk drogą lądową do ostatecznego odbiorcy. Każdy fabrycznie nowy kontener morski charakteryzuje się solidną konstrukcją. Do realizacji podstawowych zadań potrzebne jest też niezawodne, szczelne zamknięcie. Część produktów składuje się w dodatkowych opakowaniach, inne (np. sypka drobnica) mogą wypełniać całą przestrzeń.
Solidny kontener transportowy musi zapewnić umieszczonym w nim towarom optymalne warunki
Towar, który podróżuje przez tysiące kilometrów, powinien dotrzeć do odbiorcy w jak najlepszym stanie. Kontenery przystosowuje się do rozmaitych zagrożeń w transporcie morskim – np. otwory na czopy pokładowe w narożnikach zapobiegają poruszaniu ogromnej skrzyni podczas podróży na falach, a zamki i kłódki z hartowanej stali chronią ładunek przed zakusami złodziei w porcie. Ściany powstają zazwyczaj ze stali nierdzewnej lub aluminium, na zewnątrz stosuje się dodatkowe warstwy antykorozyjnej powłoki. W przeciwnym wypadku morska woda szybko naruszyłaby konstrukcję.
Istnieją kontenery morskie przeznaczone do transportu konkretnych towarów – np. chłodnie z agregatami, które utrzymują niską temperaturę wewnątrz, niezbędną do przewozu żywności. Nowe, używane i uszkodzone pojemniki oferowane są zarówno na sprzedaż, jak i na wynajem. Wszystko zależy od potrzeb konkretnego odbiorcy. Uniwersalny kontener transportowy ogólnego przeznaczenia będzie oznaczony literami DC (Dry Container), DV (Dry Van) lub GP (General Purpose). Inne warianty to między innymi:
- PW (Palet Wide) – budowane z myślą o maksymalizacji ładowności paletami;
- HC (High Cube) – wersje podwyższane, o większej wysokości;
- OT (Open Top) – z otwartą górą, blacha sufitowa zastąpiona plandeką;
- DD (Double Door) – z drzwiami na dwóch krańcach;
- SD (Side Door) – drzwi szerokie, na całej bocznej ścianie.
Dawne kontenery magazynowe można łatwo zaadaptować do zupełnie innych potrzeb
Kontenery wykorzystywane na morzu sprawdzają się również w roli lądowych magazynów. Wszystko dzięki trwałości oraz wysokiej klasy materiałom, które zapewniają doskonałą osłonę przed kaprysami pogody. Wiele firm proponuje w pakiecie z zasobnikiem jego przystosowanie do innego celu – np. zamiany wnętrza w warsztat majsterkowicza. Wystarczy ustawić kontener na stabilnym terenie, doprowadzić zasilanie i oświetlenie, zamontować półki na narzędzia… i miejsce pracy już gotowe!
Morski kontener po przeróbkach może pełnić mnóstwo różnych funkcji. Adaptacja może wymagać m.in. przygotowania otworów wentylacyjnych lub montażu urządzeń, wykonania przepustów, wstawienia ścianek działowych, drzwi czy okien, wzmocnienia podłoża, instalacji ogrzewania, zrobienia izolacji ścian, doprowadzenia hydrauliki. Na liście możliwych sposobów wykorzystania pojemnika do transportu ładunków są także:
- garaże;
- domki narzędziowe, ogrodowe;
- pracownie artystyczne;
- serwerownie;
- baseny;
- zaplecze sanitarne;
- pomieszczenia biurowe;
- lokale gastronomiczne i wiele innych pomysłów.
Modułowy dom z kontenerów morskich da się przystosować do pobytu całorocznego
Jedno z rozwiązań, które zyskuje na popularności – szczególnie wśród osób, które naprawdę kierują się filozofią zero waste. Niektóre projekty wykorzystują kontenery jako podstawowy budulec, gdzie ich ściany stanowią elewację. Inni używają ich jako „szkieletu” do nadbudowy. Ociepla się je i wykańcza praktycznie w ten sam sposób, jak tradycyjne budynki. Wiele domów z kontenerów zachowuje wysoką mobilność, tzn. istnieje możliwość podniesienia całości, ustawienia na specjalnej platformie i szybkiego przeniesienia w zupełnie inne miejsce. Niektóre domy na kółkach (typu holenderskiego lub angielskiego) również powstały na bazie zasobników transportowych.
Warto podkreślić, że według branżowych standardów kontenery morskie po jednym kursie traktowane są jako nowe. Podróż podróży nierówna, różne wydarzenia mogły mieć miejsce w trakcie rejsu. W miarę możliwości zawsze lepiej dokonać dokładnych oględzin przed ostatecznym odbiorem pojemnika. Zwłaszcza w sytuacji, kiedy zamierzasz wykorzystać go do budowy domu, w którym zamierzasz spędzić kolejne dekady swojego życia. Przed przystąpieniem do prac nad wznoszeniem domu, należy poprawić stan kontenera – naprawić uszkodzenia, odnowić powłokę antykorozyjną. Po jakimś czasie odświeżenie i tak będzie konieczne, podobnie jak mniejsze i większe remonty tradycyjnego domu.